SCM Music Player - seamless music for your Website, Wordpress, Tumblr, Blogger.

Wednesday 6 April 2011

Barangan Tempatan Lebih Baik Daripada Barangan Import.

Yang hormati , Tuan Pengerusi Majlis, Tuan Guru Besar, Para Hakim yang adil,barisan pembangkang, guru2 , dan rakan sekalian. Salam sejahtera  saya ucapkan tirai bicara saya mulakan dengan hujah2 bernas sebagai pencadang pertama atas tajuk yang berbunyi " BARANGAN TEMPATAN LEBIH BAIK DARIPADA IMPORT."
  Barang tempatan bermaksud produk yang dihasilkan oleh penduduk Malaysia sendiri seperti makanan, pakaian dan kenderaan. Harga tempatan lebih murah berbanding barangan import. Hal ini demikian kerana kerajaan tidak mengenalkan kacukan kepada barangan tempatan . Semua golongan memilikinya.
  Kualiti barangan tempatan juga setandingan dengan kualiti barangan import. Contohnya, barangan makanan yang dikeluarkan bersih dan suci. Piak keluaran barangan berusaha sebaik mungkin untuk menepati piawai SIRIM dan JAKIM .
hadirin yang dimuliakan,
  Apabila kita menggunakan barangan tempatan, pengaliran mata wang ke luar negara dapat dikurangkan Keadaan ini juga dapat mempertenguhkan ekonomi negara kita.Seterusya, negara kita akan lebih maju dan dana negara akan meningkat .
  Perkembangkan sesat industri tempatan dapat menyediakan terdapat menyediakan pelbagai peluang perkerjaan. Banyak kilang dan pusat industri didirikan untuk memenuhi permintaan para pengguna . Oleh itu, kadar penganguran dapat dikurangkan.
  Berfokuskan hujah2 bernas di atas, jelaslah kepada kita bahawa barangan tempatan lebih baik daripada barangan import . Jom! Heboh-hebohkan " Kempen Belilah Barangan Buatan Malaysia          ', Kebijaksanaan kita membili barangan tempatan dapat membantu sektor industri dan perkilangan berkembang maju. Sekian, terima kasih. :D

2 comments: