SCM Music Player - seamless music for your Website, Wordpress, Tumblr, Blogger.

Wednesday 6 April 2011

Kesan pencemaran Air Kepada Hidup

  Yang saya hormati Saudara Pengacara Majlis, Yang Berusaha Guru Besar ,guru-guru.panael hakim yang arif dengan keadilan, serta rakan-rakan yang dihormati. Selamat sejahtera saya ucapkan. Tampilnya  saya di pentas yang indah ini adalah untuk menyampaikan syarahan yang bertajuk "Kesan Pencemaran Air Kepada Hidupan"


  Pencemaran air sering berlaku di negara kita. Pencemaran air sungai dan laut terjadi disebabkan oleh berbagai-bagai faktor. Sampah sarap dan sisa-siasa minyak dibuang ke laut  oleh pihak-pihak yang tidak bertanggung jawab . 
Di samping itu ,sisa toksik yang dikeluarkan oleh kilang tertentu dengan mudah dialirkan ke sungai dan ke laut. Perkara ini akan mengakibatkan pencemaran air berterusan. Kite terpaksa mengeluarkan kos yang tinggi untuk merawat air.


 Manusia menggunakan air untuk pelbagai kegunaan harian,pertanian, dan perindustazn. Jika air tercemar , maka semua aktiviti tersebut tidak akan dilakukan. Air yang tercemar amat berbahaya untuk kesihatan manusia . Air yang tercemar juga boleh menyebabkan penyakit kulit ,muntah-muntah , dan ciri birit.


  Selain itu ,pencemaran air juga akan memberi kesan negatif kepada hidupan air saperti rumpair, ikan, dan sebagainya.Kepupusan hidupan air bakal memberi impak kepada kehidupan nelayan. Pendapatan para nelayan . Pendapatan para nelayan jua turut terjejas.
Hadirin yang budiman,
  Sebelum mengundur diri, saya ingin mengegaskan bahawa pencemran air labih banyak merugikan kita . Oleh sebab, itu sama-samalah kita menjaga kebersihan sungai dan laut ."Cintailah Sungai Kita ". Sekian,terima kasih.



5 comments:

  1. Khabar baik kak fatihah........Karangan kak sangat guna kat i ....terima kasih tau kang kak sudah besar kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama tetapi kau ni cakap macam apa lah....saya tak faham....

      Delete
    2. kau tak faham tak pasal i ya....

      Delete
  2. Hello,how are you kakak this essay is really helpful and useful to me thank you

    ReplyDelete